Tarptautinis Erasmus+ susitikimas Daugpilyje. Projektas “News from a greener Europe”

Ukmergės Užupio pagrindinės mokyklos bendruomenė dalyvauja Erasmus+ projekte “News from a greener Europe”. Projekte dalyvauja Italijos, Ispanijos, Portugalijos , Latvijos ir Lietuvos moksleiviai. Rugsėjo 24-29 dienomis mūsų mokyklos komanda, kurią sudarė 7a klasės mokinės Niga Gūdmantaitė ir Gabija Paškevičiūtė, 8b klasės mokiniai Areta Usonytė ir Danila Biriukov, anglų kalbos mokytoja Inga Ilčiukienė, chemijos mokytoja Jurgita Šalavejienė ir projekto koordinatorė Virgilija Markevičienė važiavo į Latvijos miestą Daugpilį, kur vyko tarptautinis komandų susitikimas. Daugpilis (latv. Daugavpils, latg. Daugpiïs, t. y. pilis prie Dauguvos; carinėje Rusijoje Dvinsk) – miestas Latvijos pietryčiuose, prie Dauguvos upės. 1893–1920 m. vadintas Dvinsku. Antrasis gyventojų skaičiumi šalies miestas.
Daugpilyje mus sutiko mokytojai ir mokinių pas kuriuos gyveno mūsų moksleiviai tėveliai. Nors kelionė neužtruko, norėjosi poilsio, nes žinojome, kad laukia įtempta ir darbinga savaitė.
Antradienį nuo ankstyvo ryto Daugavpils 12 mokykloje laukė iškilmingas sutikimas ir koncertas.
Po koncerto trumpas komandų prisitatymas, atliktų veiklų apžvalga ir kelionė į Daugpilio Universitetą.
Maloniai sutikti išklausėme paskaitos apie tai, kaip svarbu saugoti gamtą ir kuo gresia žmonijai gamtos niokiojamas. Po paskaitos visi dalyviai byvome suskirstyti į tris grupes ir keliavome į ekskursiją po laboratorijas.
Kiekviena šalis, kiekvienas miestas turi kuo didžiuotis, o Daugpilyje akis paganyti tikrai yra į ką. Pats žymiausias Daugpilio objektas yra tvirtovė prie Dauguvos upės. Ji unikali tuo, kad iš visų tokio tipo statinių Baltijos šalyse yra labiausiai išsaugojusi originalų vaizdą.
Dar vienas svarbus miesto objektas – Bažnyčių kalva, esanti kiek toliau nuo centro. Joje yra keturių religijų maldos namai, tokie kaip Martino Liuterio katedra, Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo Romos katalikų bažnyčia, Šventųjų kankinių Boriso ir Glebo stačiatikių katedra ir Šv. Nikolajaus sentikių maldos namai.
Rygos gatvėje privalu aplankyti Šv. Petro bažnyčią, ji, beje, panaši į Šv. Petro baziliką Vatikane.
Gražus ir Daugpilio universiteto pastatas bei skveras šalia jo. Skvere įrengtas fontanėlis, latvių poeto Rainio biustas ir saulės laikrodis. Netoliese esantis Dubrovino parkas yra miestiečių pamėgta poilsio vieta.
Antrą tarptautinio susitikimo dieną keliavome į Latvijos sostinę Rygą.
Pirmasis apsilankymas Nacionalinėje Latvijos bibliotekoje. Pastatas, įsikūręs ant Dauguvos upės kranto, tarsi simbolizuoja Latvijos liaudies kultūrą – forma primena krištolo kalną, kuris šalies folklore simbolizuoja pasiekimus. Tiesa, ne vien pastato architektūra siejama su latvių folkloru. Pati biblioteka vadinama „Šviesos pilimi“ remiantis metafora, kalbančią apie dingusią išmintį, galinčią iškilti iš Dauguvos upės gelmių, Latvijos Nacionalinė biblioteka ypatinga tuo, jog 40 000 kv.m ploto pastate įrengta tūkstančio vietų skaitykla, archyvas talpinantis net 4,2 mln. knygų, restoranas, parodų centras bei konferencijų salės. Bibliotekoje taip pat įrengtos parodų salės, knygos muziejus, Vaikų literatūros skyrius, kompetencijos centras, muzikos bei istorijos kambariai, erdvės kalbų kursams. Įdomu tai, jog skaitytojų erdvės įrengtos taip, kad jose atsiveria nuostabūs Rygos senamiesčio vaizdai.
Įspūdinga ekskursija po Rygos senamiestį ir nuotaikingas gidės pasakojimas.
rečiosios projekto susitikimo dienos rytą susirinkome Daugavpils 12 mokyklos kieme. Labai norėjome pasigrožėti mokyklos aplinka.
Visiems susirinkus buvome suskirstyti į grupes: mokytojai rinkosi viename kabinete, kuriame svarstė su projektu susijusius darbinius reikalus, o mokiniai savarankiškai dirbo grupėse kurdami infografiką apie alternatyviąją energiją, šiukšlių rūšiavimą, vandens svarbą planetai, dirvožemio eroziją. Darbas buvo įtemptas, todėl pertraukos metu moksleiviai sumanė pasimankštinti. Pasirodo Lietuvoje ir Latvijoje populiarus “bulvės” žaidimas nežinomas Italijos, Ispanijos ir Portugalijos moksleivių. Teko išmokyti. Po trumpo poilsio visi susirinkome į mokyklos aktų salę, kur buvo pristatyta sumontuota TV laida “News from a greener Europe” Šiai laidai kiekviena šalis namuose ruošia video medžiagą duota tema. Šį sykį mums reikėjo paruošti pristatymą apie vandens kokybę mūsų mieste.
Po rimtų darbų reikia ir atokvėpio. O toks buvo apsilankymas Latgalos mini zoo sode. Latgalos zoologijos sodas yra nedidelis municipalinis zoologijos sodas, Daugpilio savivaldybės biudžetinė įstaiga, kurios tikslas – vaikų ir suaugusiųjų ekologinis ugdymas ir mokymas per gyvūnų pažinimą. Zoologijos sodas yra netoli miesto centro.
Penktadienį keliavome į Agluoną. Agluona (latv. Aglona, latg. Aglyuna) – miestelis rytinėje Latvijoje, 40 km į šiaurės rytus nuo Daugpilio. Stovi bazilika – didžiausia katalikų šventovė Latvijoje. Yra paminklas karaliui Mindaugui ir karalienei Mortai.
Netoli Agluonos stovi Karalių kalnas, kuriame šiuo metu įkurtas medinių skulptūrų parkas.Lietuviai Agluonos skulptūroje gali pamatyti savo karalių Mindaugą.
Pasigrožėję medinėmis skulptūromis patraukėme į Duonos muziejų. Duonos muziejuje lankytojus priima pati šeimininkė, vilkinti latgaliečių liaudies drabužius, dainuojanti latgaliečių liaudies dainas ir šnekanti latgalietiškai.Svečiams priimti parengtas teatralizuotas vaidinimas, kurio autorė yra pati Vija Ancanė.Muziejuje dega žvakės, ant stalo garuoja žolelių arbatos ąsotėliai, ant lininės staltiesės – kvapni ruginė duona.Žaidėme senovinius su javais ir duona susijusis ratelius ir žaidimus.Teko pasukti girnas, savo rankose palaikyti pilną grūdų sėtuvę ir išsikepti duonelės.
Duonos muziejuje mums buvo įteikti dalyvavimo tarptautiniame projekte sertifikatai.
Po sertifikatų įteikimo prieš vykstant į Daugpilį užsukome prie Velnio(Čertoks) ežero.
Velnio ežeras (Čertoks) – vienas iš švariausių Latvijos ežerų, jis traukia savo mėlynai žaliu skaidriu vandeniu ir keistais pasakojimais, kurie lydi jį nuo senų laikų. Egzistuoja versija, kad Velnio ežeras atsirado, nukritus kažkokiam kosminiam kūnui. Skaidrus, bedugnis ežeras – viena iš labiausiai apsuptų legendomis Latgalos žydrųjų ežerų šalies vietų. Į jį neįteka ir neišteka iš jo nei upelis, nei šaltinis. Čia neauga nei vikšriai, nei vandens lelijos. Velnio ežero vengia net paukščiai ir miško žvėrys.