Ketvirtasis tarptautinis projekto „Practice Makes Perfect” susitikimas Makedonijoje

Kaip greitai bėga laikas. Rodos, visai neseniai projekto „Practice Makes Perfect” dalyviai buvo susirinkę į trečiąjį tarptautinį susitikimą, ir štai pirmąją spalio savaitę skrydis į saulėtąją Makedoniją, kurios antrame pagal dydį mieste Bitoloje ir rinkosi ketvirtojo tarptautinio susitikimo dalyviai. Mūsų šaliai atstovavo mokyklos direktorė Regina Razmienė, projekto koordinatorė Virgilija Markevičienė, anglų kalbos mokytoja Rusnė Valeikienė ir aštuntos klasės mokiniai Adrijus Čyvas ir Tauras Gūdmantas.
Makedonija – valstybė Balkanų pusiasalyje, pietryčių Europoje. Ribojasi su Graikija pietuose, Bulgarija – rytuose, Albanija – vakaruose bei Kosovu ir Serbija – šiaurėje. Makedonija yra šalis be išėjimo į jūrą, bet ji turi tris didelius gamtos ežerus: Ochrido, Prespos ir Doirano.
Kelionė netrumpa: sustojimas Turkijoje, skrydis į Skopje, Makedonijos sostinę, ir dviejų valandų kelionė automobiliu iki Bitolos. Kalnų keliu. Vaizdai pro automobilio langą buvo stulbinantys.
Kadangi pirmoji diena yra skirta atvykimui, tai nuvykę mes pasinaudojome proga pasižvalgyti po miestą. Pojūtis – nusikėlėme į 1990 metus. Buvo keista, įdomu, truputį nostalgiška.
Antrąją projekto susitikimo dieną lydimi koordinatorės Vesnos patraukėme į Secondary School – Taki Daskalo, kur ir vyko projekto dalyvių susitikimas. Mus pasitiko tautiškai pasipuošę mokyklos mokiniai, kurie mūsų garbei sušoko kelis makedoniečių liaudies šokius. Labai įdomūs jų tautiniai rūbai.
Po trumpo prisitatymo, susipažinimo vyko trijų ankstesnių susitikimų retrospektyva. Buvo labai smagu pamatyti jau įvykusias akimirkas, prisiminti tai, kas buvo gera ir smagu.
Šeimininkai mums surengė ekskursiją po mokyklą, parodė kabinetus, mokytojų kambarį, sporto salę, valgyklą, biblioteką. Apsilankėme ir mokyklos direktoriaus kabinete.
Po ekskursijos vyko anglų kalbos pamoka, kurioje buvo naudojama programa Kahoot. Svečiai dalyvavo pamokoje kartu su šeimininkais. Pamokos tema „Nacionaliniai skirtingų šalių ypatumai”. Mokytojai buvo stebėtojais.
Po pietų lankėmės Bitolos Munipalitete ( merijoje), kur susitikome su miesto mere.
Po susitikimo keliavome į Taki Daskalo mokyklos pradinę mokyklą. Joje mokiniai mokosi po pietų. Ten irgi stebėjome ir dalyvavome pamokoje, turėjome kiekvienas prisistatyti ir atsakyti į užduotus klausimus. Laikas neprailgo.
Likusį iki vakarienės laiką panaudojom miesto apžiūrai.
Antroji diena prasidėjo nuo kelionės į Kliment Ohridski pradinę mokyklą, kurioje turėjome stebėti integruotą anglų kalbos ir IT pamoką. Kelionė pėsčiomis neprailgo, žvalgėmės į kalnus, grožėjomės gyventojų kiemuose sirpstančiomis vynuogių kekėmis.
Kliment Ohridski mokykloje buvome sutikti mokyklos direktorės. Trumpa ekskursija po mokyklą, pokalbiai su mokiniais, pamoka. Buvo įdomu.
Grįžus į Taki Daskalo mokyklą mokiniai nuskubėjo į kūrybines dirbtuves, skirtas Tarptautinei mokytojo dienai, o mokytojai planavo būsimą penktąjį susitikimą ir pristatinėjo jau nuveiktus darbus.
Po pietų mūsų laukė apsilankymas senoviniame Heraclea Linkestis mieste ir Nacionaliniame institute bei Bitolos muziejuje. Heraclea Lyncestis buvo senovės graikų miestas Makedonijoje, kurį vėliau valdė romėnai. Miestas yra 2 km į pietus nuo dabartinio Bitola miesto. Miestas buvo pavadintas graikų mitologinio herojaus Heraklio garbei. „Lynkestis” vardas kilęs iš senovės karalystės, kurią nugalėjo Filipas, kur miestas buvo pastatytas. Labai įdomu pajusti senovinio miesto dvasią, paliesti amžius menančius akmenis. Įdomu buvo ir nacionaliniame muziejuje, o laikrodžio bokštą bitoliečiai vadina Big Benu. Vaikštinėdami senamiesčio gatvelėmis grožėjomės XIV–XVI a. mečetėmis, cerkve.
Trečioji diena – kelionė į Ohridą. Ochridas − miestas pietvakarių Makedonijoje, prie Ochrido ežero, septintasis pagal dydį šalyje. Ohridas įsikūręs prie Ohrido ežero. Ežeras 358 km2 ploto jis – aštuonis kartus didesnis už didžiausią Lietuvos ežerą Drūkšius. Aukšti aplinkiniai kalnai net giedrą dieną kitame krante vos matėsi. Ohride vanduo nepertraukiamai tyvuliuoja 5 milijonus metų (tai – labai reta), todėl čia daug žuvų rūšių, kurios negyvena niekur kitur
Senamiesčio širdyje – antikinis romėnų ar net graikų teatras. Ohridas vadinamas „Europos Jeruzale”, mat čia esą stovėjo 365 bažnyčios (po vieną kiekvienai metų dienai). Labai graži Šv. Pantaleimono cerkvė (šalia kurios atstatomas Viduramžių universitetas).
Vietiniai labai didžiuojasi, kad ši šalis kirilicos lopšys, kad čia gyveno ir dirbo Kirilas ir Metodijus.
Aplinka išpuoselėta, daugybė augalų,ant medžių auga kiviai, svarainiai, daug graikinių riešutų, vynuogių.
Makedonija, ypač Ohrido miestelis garsus savo perlais. Ekskursijos metu mums buvo parodyta kaip gaminami perlai, tai tikrai kruopštus darbas. Aišku, mums papasakojo tik pačius pagrindus, tai, kad paprastai perlo centru tampa mažytis stiklo rutuliukas. Tada jis daugybę kartų nardinamas į ypatingą tirpalą – dirbtiniu būdu išgautą perlamutrą. Atsižvelgiant į norimą perlo dydį, rutuliukas gali būti merkiamas net ir 40 kartų. Kiekvieną kartą jį padengus nauju perlamutro sluoksniu, šis yra kruopščiai išdžiovinamas. Meistrai pasirūpina, kad ant perlo paviršiaus kaskart neliktų jokių nelygumų. O jau paliesti ir apžiūrėti perlus buvo labai įdomu.
Apsilankėme ir dirbtuvėje, kur iki šiol rankiniu būdu gaminamas popierius. Mums parodė, kaip gimsta popierius. Pasigrožėjome labai kruopščiai sukurtais atvirukais, raižiniais.
Atsisveikindami nusifotografavome su gide prie paminklo Kirilui Ohridskiui kirilicos tobulintojui ir platintojui.
Vakare buvo įteikti sertifikatai, vos ne braukdami ašaras atsisveikinome su senais ir su naujai surastais draugais. Kitas susitikimas balandžio mėnesį Rumunijoje. Tai bus baigiamasis susitikimas.

Susitikimo pristatymas >>